Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
28. februar 2008 - 09:42 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til periodisk ustabil Packard Bell stationær?

Hello

Jeg har en stationær der er ved at være 2-3 år gammel. Generelt set kører den fint af sådan en ældre sag at være, men nogle gange når jeg starter op kommer den der blå skærm.

Min computer bliver ca. startet op 4-5 gange om dagen, og siden 06/02/08 og til i dag er den blå skærm kommet tre gange, så ik specielt tit, men ofte nok til at det er skide irriterende!

Har I et bud på hvad det kan skyldes?

Den er sidst formateret 24/08/07, og så sent som i går kørte jeg virustjek på den uden at finde noget + kørte noget "CCcleaner"!

Følgende ting har den skrevet:

06/02/08:
Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0X000024 (0X001902FE, 0XF797E720, 0XF797E41C, 0XF76B5037)

*** Ntfs.sys. Adress F76B5037 base at F768900, Datestamp 45cc56a7


27/02/08:
Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0X0000007B (0XF7C46528, 0XC0000034, 0X000000, 0X000000)


(Efter at ha kørt virusscan mv.)
27/02/08:
*** STOP: 0X000024 (0X001902FE, 0XF797E720, 0XF797E41C, 0XF76B5037)

*** Ntfs.sys. Adress F76B5037 base at F768900, Datestamp 45cc56a7


Hjælp :(
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 10:45 #1
Prøv om dete kan hjælpe dig: http://support.microsoft.com/?kbid=228888

Kører du med FAT eller NTFS ?

Hvor mange diske har du i maskinen ?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
28. februar 2008 - 11:07 #2
Ok fair, det må jeg lige se på engang

Jeg kører med FAT så vidt jeg husker

Der sidder kun en HDD i, men den er opdelt i to (har nok ik noget at sige)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 11:16 #3
Gå i start > kør > skriv cmd og tryk enter > skriv chkdsk driveletter: /f og tryk enter. hvor driveletter er disken du vil checke.
I dit tilfælde ville jeg nok checke begge partitioner.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 11:19 #4
Du kan se hvilket fil system du anvender i diskhåndteringen. Højreklik på denne computer og vælg administrer. Der klikker du på diskhåndteringen. Der vil ud for de enkelte partitioner stå hvilket fil system de er formateret med.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 11:21 #5
Laver den stadig knuder kører du kommandoen chkdsk /r /f
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
28. februar 2008 - 11:37 #6
- Og den fremgangsmåde sletter ik noget, altså ingen grund til at tage backup inden?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:23 #7
Den retter og korrigerer, og hvis det med fører at en fil bliver utilgængelig, så ville det også inden kommandoen være umuligt at genskabe filen, så med henblik på at kunne genfinde filer, gør det ingen forskel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:24 #8
Mit bud er at det er rod på disken der medfører fejlen.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
28. februar 2008 - 13:18 #9
Så hvis jeg gør det du foreslår, så er der en chance for at problemet er løst? :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 14:29 #10
Ja.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
28. februar 2008 - 15:02 #11
Så - nu har jeg kørt "chkdsk driveletter: /f" på begge to, så ser vi om det har hjulpet, ellers må jeg prøve det andet du foreslog!

Tak for hjælpen indtil nu
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. marts 2008 - 00:31 #12
Er du blevet en gladere mand ?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
01. marts 2008 - 09:09 #13
Altså i går var der ingen problemer, men er ik hjemme før engang mandag, og heller ik hver dag der var problemer jo... MEN lige pt er jeg en gladere mand..
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. marts 2008 - 10:42 #14
Det er godt :-)
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
13. marts 2008 - 14:56 #15
Nå - nu er den gal igen!
Her til eftermiddag - 13/03:

Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0X0000007B (0XF7C46528, 0XC0000034, 0X000000, 0X000000)

Så nu må jeg hellere li prøve det der "chkdsk /r /f"
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
13. marts 2008 - 15:08 #16
Hmm - kan det passe at det tjek-up kun tar 10 sekunder eller noget i den stil?
Gik ind i "Kør" skrev CMD, og så skrev jeg så chkdsk /r /f. Genstartede efterfølgende, men det tog ikke mange sekunder med at tjekke det ved opstarten - mindes at det tog meget længere tid at køre kommandoen "chkdsk /f"...?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
14. marts 2008 - 22:19 #17
ARGH! Nu har den gjort det igen her til aften - samme fejl som i går...
Kan der gøres noget ved det, eller skal jeg godt nok ud og bruge de skattepenge jeg får retur på en ny pc? :(
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. marts 2008 - 12:18 #18
STOP: 0X0000007B betyder at den ikke kan få fat i et Boot drev.

Du kan prøve at starte den med XP CD'en, og gå i genoprettelses konsollen. Du kan læse hvordan du kommer i den her: http://support.microsoft.com/kb/314058/da

Et stykke nede på siden kan du læse om CHKDSK, og du kan prøve at køre CHKDSK med /p /r switches. hvis dit systemdrev hedder C:, skal du skrive chkdsk c: /p /r
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
17. marts 2008 - 12:24 #19
Ok fair :) Tak for det, det vil jeg prøve i aften...

Der er ingen grund til at tage backup inden dette udføres?
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. marts 2008 - 12:27 #20
Nej, som skrevet tidligere, så korrigerer den filsystemet hvis den finder fejl, og medfører det at filen så bliver utilgængelig, så ville den også være utilgængelig inden kommandoen.

Det skal tage meget længere tid en 10 sekunder at køre checket færdig. Afhængig af disken størrelse og antallet af fejl, kan det tage timer.

Kommer den efterfølgende med samme STOP: 0X0000007B, må vi forsøge noget andet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. marts 2008 - 12:29 #21
Hvis du mener at der går for længe inden jeg reagerer på denne tråd, så kan du kaste en mail på dragonknight @ mailme dot dk

Du må selv fjerne mellemrum, og selv sætte et .
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
17. marts 2008 - 12:31 #22
Ok så, mange tak :)

Heh, jaja, hellere ikke for at være utålmodig eller noget, men lyder som om du har styr på det her punkt (hvilket jeg ikke kan prale af), så ville være lidt ærgeligt hvis ik jeg ku komme i kontakt med dig igen :)

Men jeg skal nok skrive... TAK! :)
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
19. marts 2008 - 13:00 #23
Nu fik jeg kørt CHKDSK /F /R på begge partioner i går eftermiddag, og det tog relativt lang tid, og den fandt (og rettede) også fejl på begge... - Alligevel starter den op med en fejlmeddelse her til morgen :(

*** STOP 0x0000007B (0xF7C46528, 0X00000034, 0X00000000, 0X00000000), kontroller for vira, fjern evt. ny-tilsluttede HDD'er og kør CHKDSK / F for at se om HDD'en er beskadiget...

Har du et forslag?
Der er ikke tilsluttet noget nyt, kørte den kommando i går, og vira.. Ikke specielt længe siden at jeg har kørt en komplet scanning, men har aldrig "Sophus antivirus" til at køre i baggrunden?!

Er det bare at smide den harddisk LANGT væk og købe en ny?
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2008 - 15:20 #24
Rolig nu.

Du kaster XP CD'en i maskinen, og hvis CD er sat som første boot device, vil den starte op på denne.

Du skal ind i genoprettelses konsollen, og hvordan du kommer der ind kan du læse her:
http://support.microsoft.com/kb/314058/da
Når den spørger om admin kode, trykker du blot enter. Har du lavet en kode, skal du selvfølgelig anvende denne.
Du logger dig på 1 og enter

I mit link kan du læse hvad de forskellige kommandoer gør.

Førts skal du køre fixboot, så skriv fixboot og tryk enter.
Når den er færdig, og det tager maget kort tid, så tager du CD ud, og skriver exit og trykker enter.
Nu genstarter maskinen. Kommer der ingen stopfejl er du en glad mand.

Kommer den igen, i med XP CD, og genstart maskinen, Du går ind i genoprettelses konsollen igen, og skriver chkdsk c: /p /r og trykker enter.
Når den er færdig fjerner du XP CD'en, skriver exit og trykker enter for genstart. Nu skulle fejlen gerne være væk, ellers har jeg et enkelt trik endnu.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2008 - 15:22 #25
I sidste afsnit skal du lige bemærke til at det er /p denne gang.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
19. marts 2008 - 15:28 #26
Ok fair, tak for det :) Må jeg prøve engang i aften :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2008 - 15:29 #27
Held og lykke :-)
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
21. marts 2008 - 14:23 #28
SÅ regner jeg med at dét problem i hvert fald er løst - den har ikke gjort det siden. Til gengæld er den begyndt at vise et sort skærmbillede under opstart hvor der en hvid linje næsten helt nede i bunden hvor den lige bruger et par secs på at "loade" inden den går over til det "rigtige" billede med "Windows XP" og den der blå linje der står og loader.. Men tidsmæssigt tror jeg ik det har noget betydning (heller ikke nemt hvis den sku blive endnu langsommere til at starte op end den var i forvejen)
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. marts 2008 - 15:36 #29
Det er dejligt at høre.

Den hvide linie har sikkert været der tidligere, du har blot ikke bemærket den. Min giver en hvid cursor øverst til venstre, som ikke blinker. Dette tidspunkt i opstarten er hvor BIOS boot er afsluttet, og hvor operativsystemet skal til at starte på sin boot.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
21. marts 2008 - 17:28 #30
Er 99% på at den ik har været der før, men what ever, bare at skidtet virker :)
Dog er den da ubeskrivelig langsom, men sådan er det desværre nok bare..

Opsætningen er
AMD sempron 3000+ (2.0 Ghz)
1 GB ram,
160 GB harddisk med 110 GB ledig..

Langsom i opstart - både til inden at Windows XP billedet kommet frem, og langsom fra at man ser wallpaperet første gang, og til at den ar klar til brug, og ellers har den også sine øjeblikke hvor den bare kan stå og tænke over "ingenting" i et par minutter... Synes selv den er ok vedligeholdt. Sidst formateret sidst i august '07 og kører da også defragmentering osv fra tid til anden..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. marts 2008 - 11:22 #31
Den opsætning burde ikke alene gøre den langsom.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
01. april 2008 - 12:28 #32
Hmm, det er seks minutter om at være klar fra at jeg trykker på knappen og til at den er færdig med at tænke..

Men ka godt være det ville hjælpe at formatere den. Egentlig burde det vel ikke være nødvendigt allerede? Så længe er det jo ikke siden (aug '07)
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. april 2008 - 23:40 #33
Det kan være netkortet, som den funderer over under opstarten.
Har du gule udråbstegn i enhedshåndteringen ?

Det kan også være en CD eller DVD der sidder i drevet, som den først lige skal have verificeret som værende ikke bootbar, så gør den det samme hvis CD/DVD drevet er tomt ?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
03. april 2008 - 12:37 #34
Det kan være netkortet (trådløs) ja.. Det er af USB typen. Jeg havde tidligere et PCI fra 3Com, men det resulterede i at min kære pc gik kold.. Nogle gange efter 3 mins og andre gange kunne der gå 16 timer, men én ting var sikker: Den frøs på et eller andet tidspunkt hvis den fik lov at stå tænndt...

Jeg er pt i gang med at formatere - i dag inden forelæsningen skulle det gå lidt hurtigt og pc'en blev slukket via stikkontakten og da jeg startede op var der noget nyt galt... Så nu skulle det være - så må vi se om det virker, eller jeg ska ud og købe en ny..

Mht cd/dvd så er drevet altid tomt..
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. april 2008 - 15:42 #35
Ja at slukke ved hjælp at stikkontakten er at invitere til problemer, for er den igang med diskaktivetet, kan det gå helt galt.

Held og lykke med formateringen. Husk at koble den fra nettet indtil du har XP oppe at køre med mindst SP2. Gå i enhedshåndteringen og fjern alle gule udråbstegn ved at installere den korrekte driver.
Når det hele spiller, bør du installere evt. virusprogram, og så kobler du på, og går på microsoft update, og opdaterer installationen.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
03. april 2008 - 16:15 #36
Ja det fandt jeg ud af... Absolut heller ikke noget der sker til hverdag..

Det er en SP2 jeg har, så intet problem der :)
Jeg har installeret alt igen og hente virusprogram fra Uni mv. så det spiller..

Imidlertid har jeg fået et nyt problem:(

http://www.eksperten.dk/spm/826378
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
03. april 2008 - 20:37 #37
Problemet er løst..

Og det var åbenbart bare en formatering der skulle til - Nu er den i hvert fald klar til brug efter 1 min og 50 sek.. Noget hurtigere end før :)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis


Læses lige nu