Avatar billede dallas16 Nybegynder
01. juni 2005 - 10:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flere PC om samme printer

Jeg har netop anskaffet mig en multiprinter "All in one"
Fin maskine, men hvad gør jeg hvis 2 PC'er skal benytte den som ikke er i netværk. Kan man få et eller andet multistik jeg sætter i min printer, som gør at jeg kan tilslutte flere PC'er ?
Den er i øvrigt tilsluttet via USB

Og endelig, hvor køber man sådan noget henne ?
Avatar billede Hald Praktikant
01. juni 2005 - 10:31 #1
jeg tror ikke at du kan slutte den til via et USB hub, og jeg går ikke ud fra at man kan installere den på printerporten på den ene computer, og på USB'en på den anden computer, men jeg ved det ikke... Men hvorfor ikke netværk, netkort idag koster da helt ned til 50 kr, og netværkskabel koster ikke mange basseører.. måske en udgift på 150-170 kr ialt.. det tror jeg ikke du kan købe et kabel for (altså hvis et sådan't kabel skulle findes)
Avatar billede Hald Praktikant
01. juni 2005 - 11:08 #2
jeg snakkede med min "mester" og han sagde at det måske kunne lade sig gøre med et USB hub, men maskinerne skal ihvertfald ikke have sammen navn.
Avatar billede dallas16 Nybegynder
01. juni 2005 - 15:41 #3
Jeg køber en USB hub
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. juni 2005 - 16:27 #4
En USB hub er til at gøre meget USB udstyr tilgængeligt for EN pc - ikke omvendt, så den er udelukket.

En USB switch ville muligvis kunne bruges i stedet, men du skal ikke regne med at det kan lade sig gøre...

Mange multimaskiner har en interaktiv kommunikation med PC´en, også når den ikke bruges. Derfor ville det lille kommunikationsprogram bilve forvirret, hvis den pludselig taber forbindelsen (når den anden PC skal printe).

Et netkort/printserver vil også være tvivlsomt. Her er du nødt til at se på producentens hjemmeside, om der laves printservere til din model. De fleste multimaskiner "taler" et specielt "sprog", og du kan derfor ikke bruge en standard printserver.
Mange af de multimaskiner der fås printserver til, virker iøvrigt kun til print, og ikke fax/scan.

Så det korte af det lange er: Du er nødt til at oplyse den nøjagtige model - så har vi en chance for at undersøge det.

Og igen - en USB hub vil IKKE virke :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. juni 2005 - 16:35 #5
Du KAN IKKE bruge en USB hub.

Men du kan bruge en USB Switch:
http://www.iogear.com/main.php?loc=product&Item=GUB201 - http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=122888
http://www.iogear.com/main.php?loc=product&Item=GUB401 - http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99421

I morgen på arbejde skal jeg nok lige vride armen på Cyberzdk, for at give et dårligt råd.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. juni 2005 - 16:48 #6
Syntes lige at jeg ville uddybe mit svar.

En PC levere 5V ud på USB (til at forsyne mindre USB enheder) hvis man ikke bygger noget specielt, vil der uden tvivl opstå problemer, når man sætter 2 pc'ers USB forsyninger sammen.

Desuden har en USB Hub kun 1 B stik (det firkantede) og derfor kan man kun tilslutte en PC, Switchene jeg linker til har 2 eller 4 B stik og derfor kan der tilslutter 2 til 4 computere.
Avatar billede Hald Praktikant
02. juni 2005 - 08:23 #7
beklager meget, men jeg brugte ordet "måske"

james_t_dk du ka få et bolsche når du kommer ;-)

James_t_dk og Ole madsen vi deler mellem os

smid et svar på:

http://eksperten.dk/spm/622639
Avatar billede hr.usb Nybegynder
02. juni 2005 - 08:52 #8
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. juni 2005 - 15:25 #9
Sidstnævnte forslag vil, som skrevet tidligere, KUN virke, hvis printeren IKKE har et overvågningsprogram kørende på PC´en (som de fleste HP printe f.eks. har).

Ellers vil overvågningsprogrammet fejle når switchen svinger over til den anden PC.
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. juni 2005 - 18:52 #10
Det er såfedt, at jeg har købt en USB hub...:-)
JEg laver den ene PC til printserver, det må være løsningen