Avatar billede kol Nybegynder
01. juni 2003 - 22:07 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke åbne Word dokument

Et dokument, som jeg lavede for 8 mdr. siden kan jeg nu pludselig ikke åbne igen.
Jeg får fejlmeldingen:
"Dokumentnavn eller sti er ugyldig"
I åbnings dialogboksen kan jeg se filen, som også er markeret med en Word-ikon, men jeg kan ikke se filoplysninger ved at højreklikke på den.
Det kan jeg derimod, hvis jeg bruget Stifinder, som fortæller, at det er et Worddokument, og at det ikke er begrænset på nogen måde.
I Wordpad kan jeg åbne dokumentet, men hele formateringen vises som firkanter, hvorimellem jeg kan se teksten her og der.
Findes der en "Recover" funktion?

Hilsen KOL
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2003 - 22:14 #1
Er du sikker på at du åbner i den word version som du gemte i?
Avatar billede kol Nybegynder
01. juni 2003 - 22:25 #2
Ja, temmelig sikker:
Word 2000, WIN 98
Men det skulle vel heller ikke være noget problem, eller hvad?

KOL
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2003 - 22:45 #3
Nogle gange laver MS om på ting og sager når de laver en ny word version, derfor mit spørgsmål :-)
Avatar billede connie Nybegynder
01. juni 2003 - 23:32 #4
Skulle der været opstået en fejl i Word kan du (inde i Word) klikke på "Hjælp" og derefter "Find og ret fejl..." Det hjalp mig engang :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. juni 2003 - 10:58 #5
Jeg ville netop spørge, om ikke det var oprettet i WordPad. Dennes dokumenter har jeg nemlig erfaret, ikke kan læses i Word, selv om det er en .DOC (ikonet er altså en Word ikon). Men hvis du heller ikke kan læse det i WordPad, er det nok et word dokument.

Jeg mener MS har lavet en utility til recover af office dokumenter - jeg skal se om jeg kan finde den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. juni 2003 - 11:30 #6
Jeg kan se at Microsoft kun har lavet "repair" utilities til visse situationer, så du skal lige undersøge om det specifikt er de omstændigheder du har. Der er et par links her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;328100
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;220539

Og så råder de generelt til at opgradere til nyeste version af de forskellige service packs. Dem kan du finde her:

http://office.microsoft.com/danmark/productupdates/
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. juni 2003 - 11:34 #7
Du kan prøve at "indsætte" det:

Lav et tomt Word dokument og tast et tomt linieskift.
Vælg menupunktet "Indsæt"->"Fil" og åbn "problem" dokumentet.

Denne løsning stripper noget header information fra - det kan muligvis redde dig.

JP
Avatar billede kol Nybegynder
02. juni 2003 - 21:27 #8
Tak for alle de gode råd.
Desværre fandt jeg ikke umiddelbart løsningen iblandt dem.
Dog, Ole Madsen er på sporet med sit 1. link. Dér beskrives præcis min fejlmelding:
<The document name or path is not valid. Try these suggestions.
Check the file permissions for the document or drive.
Use the File Open dialog box to locate the document.
C:\...\file path\file name>
Men jeg synes alligevel ikke, at jeg kan finde igennem til det beskrevne "fix".

Jeg venter lidt endnu og ser, om der skulle dukke et nyt indfald op.

Hilsen KOL
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2003 - 21:36 #9
Hvis du har lyst så må du gerne maile mig dokumentet så vil jeg se hvad jeg kan gøre ved det.
Avatar billede kol Nybegynder
02. juni 2003 - 22:07 #10
OK. Din mail adresse?

PS: Jeg kan godt "hale" det ind i Notepad og se teksten ustruktureret imellem alle klatterne.

Hilsen KOL
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2003 - 22:11 #11
betina(at)smedekrogen.dk så kigger jeg lidt på den.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2003 - 20:46 #12
Hmm, jeg har lige så meget held som du har, jeg har prøvet at åbne filen i hvad jeg nu kunne komme i tanke om, men intet held, dog kunne jeg se at det er en word 8.0 den er gemt i og det er en word 97, jeg har prøvet diverse word converters fra Ms heller ingen held, så desværre :-)
Avatar billede kol Nybegynder
03. juni 2003 - 22:55 #13
OK, bertie.
Tak for indsatsen alligevel.
Og tak til alle deltagere. På trods af anstrengelsene ingen løsning denne gang.
Jeg tillader mi selv at snuppe pointene tilbage.

Hilsen KOL
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juni 2003 - 11:37 #14
Tja - du kan da også prøve at sende den til mig. Måske har jeg bedre held (og jeg mener stadig jeg har en "office repair utility derhjemme". Du kan i givet fald sende til olemadsen3(a)mail.dk - så giver jeg den et forsøg.
Avatar billede kol Nybegynder
04. juni 2003 - 17:04 #15
OK!

Er ekspederet.

KOL
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juni 2003 - 10:16 #16
Til behagelig info for andre, lykkedes det da at trække noget data ud af filen. Jeg havde ellers ikke mere held end Bertie, men med programmet EasyRecover FileRepair: http://www.ontrack.com/easyrecoveryfilerepair/ lykkedes det at hente lidt data ud.

Men der har været noget helt galt, for dataudtrækket fyldte 22Kb, mens den originale fil kun indeholdt 4Kb

Programmet kan hentes i en gratisversion, så det kan da anbefales hvis man har problemer. Det er så første gang jeg har brugt det, så det er ikke de store erfaringer jeg har med det. Men det ser da ud til at kunne mere end bare wordfiler.
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2003 - 12:43 #17
Jamen det var da godt at det lykkedes. Jeg har brugt et af ontrack's programmer engang jeg havde en HD der var stået af, jeg fik samtlige data ud og over på en ny HD, men jeg vidste ikke at de også havde file repair værktøjer, ihvertfald så laver de nogle gode recovery programmer.