Avatar billede smokes Nybegynder
26. december 2002 - 22:16 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Deling af bredbånd - hastighed

Hejsa vi er fire gutter der bor i en ejendom med klubværelser. Vi har købt en 2mbit teledk adsl forbindelse med 4 dynamiske ip'er.. til den har vi koblet en 4 switch (med en uplink) hvor vi har koblet de vores 4 computere til.
Min viden om switches er temmelig begrænset men jeg går udfra at en switch burde fordele båndbredden lige mellem computerne. Dette er dog ikke tilfældet. Nogle gange kører min forbindelse langsommere end en 56.6 modem forbindelse andre gange kan jeg suge 170 kbps igennem.
Ifølge mine beregninger burde vi have 64 kbps hver hvis alle max belaster forbindelsen samtidig (2mbit = 256 kbps, kbps = KiloBYTE per second).

Er der nogen her som kan forklare mig hvorfor det ikke er sådan og hvad jeg kan gøre for at løse problemet?.
Det skal tilsidst nævnes at lokalnettet ikke er langsomt når internet er langsomt (hvis jeg henter en fil fra en af de andre :-).

ps. en af gutterne sidder og gamer temmelig voldsomt.. virker somom min forbindelse er langsom hvergang han gør det, er dog ikke sikker.
Avatar billede fido82 Nybegynder
26. december 2002 - 22:20 #1
tjah, switchen deler ikke jeres båndbredde
for at få båndbredden delt, skal i enten have en meget dyr switch, en dyr router, eller en computer der står og er router
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. december 2002 - 22:21 #2
switch deler den interne forbidnelse ligeligt, så alle køre med 100Mbit, og ikke 25Mbit hver.. men alle køre 100Mbit..

vedr det med internettet..
det foregår efter først til mølle principet..
den der først begydner at bruge nettet, får mest.. resten følger derefter..
det er vist noget temmeligt svært at dele en forbindelse ligeligt, men man kan vist nok godt med en bestemt linux server..
Avatar billede madizone Nybegynder
26. december 2002 - 22:30 #3
dine informationer er modstridende. Du skriver at netværket kører hurtigt nok, men hvis du har dynamiske IP'er hos TDC, så kan der jo ikke være noget netværk, så vidt jeg ved.
Nå, men pointen er - det kan ikke lade sig gøre.
Forbindelsen deler IKKE båndbredden. Desuden var i bedre tjent med en router i stedet for 4 dynamiske IP'er. Det er billigere i længden, tillader lokal-netværk og nogle af dem kan oven i købet mere eller mindre dele båndbredden.
Avatar billede smokes Nybegynder
26. december 2002 - 22:40 #4
madizone:
Hvad er så ideen i at dele en forbindelse hvis man kun kan bruge den på skift? hvad med hvis alle maskinerne kører xp, kan man så ikke sætte QoS op til at begrænse båndbredden til 64 kbps pr maskine?

det som ikke kører hurtigt er internetforbindelsen vi deler.. LAN'et kører fint (altså microsoft netværk, hvad protocol det end kører over, mellem maskinerne der er plugget i switchen).. ved det med routeren men det er ikke mig som har bestilt og sat det op.. er du sikker på at routere kan dele båndbredden?
Avatar billede fido82 Nybegynder
26. december 2002 - 22:42 #5
ja, hvis du køber en dyr nok router ;)
Avatar billede madizone Nybegynder
27. december 2002 - 00:55 #6
Ideen er at ikke alle er kazaa-luder æsel-hore, og for denne gruppe kan en megabit snildt deles mellem 20-30 personer. :)
Det ville da' også være trist, at hvis I havde 2 mbit, og dine 3 venner ikke var hjemme, så kunne du stadigvæk ikke hente med mere 512k... ikke?

Jeg ser din pointe, og undrer mig også over hvorfor man ikke kan indføre noget opdeling af båndbredde mellem LAN IP-adresser, når at forbindelsen når kogepunktet.
Avatar billede madizone Nybegynder
27. december 2002 - 00:56 #7
Det burde være standard i alle routere.... men det er det desværre langt fra :(
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. december 2002 - 09:18 #8
Det kan desværre ikke lade sig gøre at dele båndbredden 100%. Det er muligt at dele traffik på bestemte porte, men ikke på hele forbindelsen (medmindre du er millionær.)
Avatar billede smokes Nybegynder
27. december 2002 - 12:58 #9
madizone: den konklusion er jeg også nået frem til.. normal internet adgang er jo sporadisk.. problemet er bare at folk her vist ER æselludere og kazaahoes ;-).. men så må vi jo bare aftale at sætte maxs båndbredden i kazaa og i æslet til 64kbps