26. oktober 2001 - 14:24Der er
29 kommentarer og 1 løsning
gamle spørgsmål på eksperten.dk
Jeg vil bare lige sige hej!
nej spøg til side, jeg vil gerne slå et slag på klokken (hvilken klokke? - det må i selv om!) for at gøre det nemmere at bruge allerede besvarede spørgsmål her på eksperten.....
Både spørgere og svarere kan gøre deres til at spørgsmålet i fremtiden bedre kan bruges af folk i et lignende problem :
spørgeren kan (som nævnt MANGE steder) give spørgsmålet en TITEL der siger noget om det emne/problem der behandles i spørgsmålet, frem for \"HJÆLP\", \"hvad er der galt her?\", osv..
svarerne kan også gøre lidt for at øge muligheden for at andre brugere med et lignende problem kan bruge deres svar selvom problemet ikke er helt identisk: man ser ofte (især i programmeringskategorierne) at folk afleverer virkelig kvalificerede svar der afhjælper problemet, men uden kommentarer i koden - hvis man kort kommenterede enkelte linier inde i selve koden, ville det måske være nemmere for en fremtidig besøgende på spørgsmålet at kunne rette et svar til til sit eget problem..
JEG VED GODT at jeg indtil videre sikkert heller ikke har levet op til hvad jeg efterlyser her, men vil i fremtiden bestræbe mig herpå, og håber at andre vil gøre det samme
Mange webfora bruger moteratore til at hjælpe/rette de forskellige spørgere. Disse moteratore udpeges bland de meget ative brugere og de gives rettigheder til at foretage rettelser ud fra et givent reglsæt. Dette kunne e.v.t. inkludere at rette spørgsmålets titel så det var mere passende
Det er så pisse irriterende ikke at kunne se, hvad er spørgsmål handler om. Der er iøvrigt tit masser af plads i titel linien, men folk skriver altid \"problem med ....\" ...?!?!?
Hvorfor hulen gør de det?? Der er jo masser af plads, og den linie er jo netop til for at man kan se hvad det spørgsmål handler om..
Desuden er jeg fuldstændigt enig med fri-hash. Har selv mange gange i provokation svaret på det der er skrevet i spørgsmålets titel, f.eks. \"Hvor kan man tale?\" http://www.eksperten.dk/spm/125869
Nå, men hygge..
og Hathor.. skynd dig så, jeg gider ikke smide dine kyllingelig og pommesfrites bakker ud, ej heller tage din del af opvasken ;o)
det glæder mig at der er andre der tænker det samme (vidste jo godt at det med titlerne var diskuteret før), MEN MEN MEN det var nu især det med svarene jeg havde på hjerte (et glimrende eksempel på at jeg fik formuleret mit spørgsmål så nogle læsere misforstår :-( ...) nikolajdu>> du fangede humlen, nemlig at der UDOVER den generelle holdning til titler også kan lægges vægt på at gøre sine svar brugbare for kommende læsere af spørgsmålet
I fortsættelse af min kommentar kl 15:41, kan jeg fortælle, at grundet brugernes elendige formuleringsevner i titlerne, går jeg til tider igennem spørgsmål og svar, og finder jeg en interessant funktion i f.eks Access97, afprøver jeg svarerne, og fungerer de, laver jeg en lille testdb. jeg har dertil oprettet en index.db med mine egne søgeord, så jeg ved at søge i index.db hurtigt kan finde en funktion, der passer til det projekt, jeg er igang med.
Grunden til at spørge er vel netop at man ikke ved præcis hvas fejlen er. Hvis man vidste det ku man jo bare rette den. Så vi skal også passe på ikke at forlange for meget.
Det ville unægtelig være rart hvis både spørger og svarer tænkte sig lidt mere om før de trykkede \'Udfør\'. men det ER svært. Svært for spøgeren der ikke kender svaret got nok til at lave et perfekt spørgsmål. Svært for svareren der også har i baghovedet \"hvis jeg bruger tid på at slå det op kommer fri-hash sku nok først med et svar\".
Jeg legede engang med tanken om at det burde koste et point eller 2 at lægge et svar. men det duer heller ikke. Dels fordi det giver for meget admin, og nok især fordi det ville skade en masse ved at ødelægge den frie lidt chatagtige tone vi har i forummerne. Den går godt nok lovlig vidt nogen gange men som reger er det en fordel forspørgsmålet med de mange input.
Men nye og andre skal så have lidt snor (og måske en over næsen nu og da) før de får sporet sig end på forummet.
enig, men når der stilles et spørgsmål, ved man vel hvad problemet handler om (dermed ikke sagt at man ved hvor problemet ligger og slet ikke at man kender svaret)... men en titel som \"hjælp\", siger intet om problemets natur og gør det unægtelig svært at finde allerede besvarede spørgsmål, der omhandler samme problem som man selv måtte sidde med :-)...
..og så tror jeg svarere er mere bange for at jakoba skal komme først :-))
<ole> Ja, der er selvfølgelig asfalt mellem de to grøfter ;o) jakoba har jo helt ret i, at en spørger ikke kender svaret og derfor har vanskeligere ved at formulere en \'begavet\' titel på spørgsmålet ...på den anden side kan grænsen for, hvor intetsigende en titel kan være, til tider synes vanskelig at nå! =o) Der *må* være en middelvej.
At vi ikke er flinke til at kommentere vores svar er dels en dårlig vane ...man tænker ikke altid på, andre ikke forstår \'guldkornene\' :) En anden ting er, at mange af de, der svarer sidder på deres arbejdsplads og fyrer svarene af i småpauser, hvilket betyder, at uddybende kommentarer kommer dumpende efterhånden - ikke optimalt, men nok svært helt at undgå.
jakoba >> hvad mener du med, at den chatagtige tone til tider går for vidt...? Nu skal du slet ikke komme her og insmin ....inkrimi ....insinu ...ehhhhh .....påstå noget, Du...!!! *LooOooL* =oD /mvh </bole>
og så lige når vi er ved, hvad med at få afsluttet de spørgsmål som er flere måneder gamle samt \"besvaret\". det eneste der mangler er en accept, det ville også gøre det lettere at finde rundt i de mange spørgsmål her på eksperten.dk
Jeg synes det er meget genera´liserende det du skriver. Hvordan kan du gøre det, det for dig til at virke total inkompetent indenfor netop IT idet hvis du kigger på gennemsnits alderen f.eks for bruger af http://www.fotx.net så ligger den på 22 år. Når du så selv er 51 år så må der også være brugere som selv er i teenage årene.
Jeg bliver bedrøvet af at læse dette da det jo faktisk er de unge som kommer til at forme IT feltet i fremtiden.
Pallepirat - At det er de unge der bliver den næste IT-generation det kan og vil vi jo heller ikke lave om på.
Til gengæld er det dybt bekymrende at se den næste generation opføre sig, uovervejet allerede fra starten af. Vi taler altså ofte folk der er fuldstændigt ubekymrede for hvad der rør sig ud over deres egen snude.
Der er desværre kun få af de 15-årige herinde der følger, respekterer og tænker sig om inden de opretter spørgsmål. Hvis ikke resten lærer andet, så bliver det en noget broget IT fremtid i det land alle så gerne vil have bliver IT-verdens navle.
Men der er god grund til at formode at de VIL lære andet hen ad vejen.
Og om 10-15 år vil de så brokke sog over den nye flok 15-åringer der til den tid er vokset op og opfører sig som man nu gør i den alder (med adskillige undtagelser).
I min alder af 16 3/4 :-) har jeg selv været med til at kritisere mange på min alder for tåbeligheder af forskellig slags \'begået\' her på Eksperten, såmænd også stavefejl. Men pallepirat hvis du føler dig så ramt af JakobA\'s kritik, er det måske i virkeligheden fordi du selv har noget i klemme? Iøvrigt burde flere efter min mening aflevere ligeså kreative indlæg som olebole: \"Ja, der er selvfølgelig asfalt mellem de to grøfter\" er bare ét eksempel af mange.
For det første kan jeg ikke forstå at du kan finde på at kritisere stavefejl. For det første er der også stavefejl og gramatiske fejl i dit indlæg fra klokken 19:04:56. Derfor mener jeg at det er dobbeltmoralsk at skrive at du kritisere andre folk for stavefejl. Det hører da heller ikke nogen steder hjemme at kritisere folk pga. stavefejl, idet de fleste faktisk er fejl idet man trykker forkert eller skriver for hurtigt, og dem som bare ikke lige kan stave til et ord skal vel heller ikke kritiseres!!
For det andet; om min kritik af jakoba er fordi jeg har \"noget\" i klemme skal jeg ikke kunne sige, jeg følte mig bare stødt på mine jævnaldrenes vegne og derfor kommenterede jeg sagen. Derudover menes jeg ikke at have noget i klemme - hvad skulle det da være???
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.